Podstawowym narzędziem służącym do pomiaru stanu naładowania akumulatora jest miernik z woltomierzem. Do oceny naładowania akumulatora w zupełności wystarczający jest pomiar napięcia z dokładnością do 0,1 V.
Napięcie na zaciskach akumulatora - świadczy o stanie naładowania ale nie jest wystarczającą informacją, na podstawie której można wnioskować o stanie zużycia baterii.
Sprawdzając samo napięcie nie można stwierdzić czy akumulator jest sprawny czy wymaga wymiany.
Zobacz również: Jak sprawdzić stan zużycia akumulatora?
Akumulator żelowy, AGM, ogólnie ołowiowo - kwasowy, bezpośrednio po zakończeniu ładowania, ma na klemach napięcie bliskie 14V. Po odłączeniu prostownika napięcie szybko spada, by po kilku - kilkunastu minutach osiągnąć 13V. Dalszy spadek napięcia następuje już znacznie wolniej, niektóre w pełni naładowane akumulatory, nawet po składowaniu przez kilka tygodni, zachowują napięcie bliskie 13V. Inne egzemplarze mogą przez dłuższy czas utrzymać napięcie w granicach 12,7V.
Pomiaru naładowania wykonuje się na nieobciążonym akumulatorze (do zacisków podpięty wyłącznie miernik - woltomierz).
Napięcie w około 12V oznacza, że akumulator jest znacznie wyładowany i pozostało w nim w około 1/2 ładunku.
Taki akumulator zdecydowanie warto poddać ładowaniu, tak aby nie uległ dalszemu samorozładowaniu i nie doznał, związanych z obniżonym napięciem nieodwracalnych, uszkodzeń.
W przypadku stwierdzenia napięcia 11V i mniej mamy do czynienia z wyładowanym akumulatorem. Pozostawienie akumulatora w takim stanie na dłuższy czas doprowadzi do szybkiej degradacji.
Naładowanie akumulatora otwartego ocenić można mierząc gęstość elektrolitu za pomocą areometru. Im elektrolit jest gęstszy tym więcej energii jest aktualnie zgromadzone w baterii. Przy gęstości elektrolitu 1,28 g/cm2 w temperaturze pokojowej mamy do czynienia z naładowanym w pełni akumulatorem. Natomiast gęstość poniżej 1,2 g/cm2 świadczy o prawie całkowitym rozładowaniu.
Przy odrobienie wprawy stan naładowania ocenić można za pomocą żarówki. Jasno świecąca żarówka oznacza naładowany akumulator, natomiast im światło słabsze a barwa bliższa czerwieni tym stan naładowania niższy. Jest to oczywiście pomiar bardzo orientacyjny ale w wielu wypadkach wystarczający do zorientowania się w sytuacji.
Na podstawie napięcia na zaciskach nieobciążonego akumulatora ocenić możemy stan naładowania. Sprawdzenie napięcia nie daje jeszcze informacji na temat pojemności czy też stanie zużycia akumulatora.
Naładowany w pełni akumulator (napięcie 12,9V) o faktycznej pojemności 7Ah jest w stanie oddać znacznie mniej energii i zapewnić podtrzymanie przez znacznie krótszy czas, niż znacznie bardziej wyładowany akumulator (napięcie 11,5V) o faktycznej pojemności 200 Ah.
Witryna używa plików Cookies w celu optymalizacji i dostosowania treści. W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić preferencje dotyczące Cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień cookie jest równoznaczne z akceptacją użycia plików cookies.