Zakres pracy akumulatorów żelowych zawiera się w przedziale od -20 st. C do +40 st. C. Parametry podawane przez producentów odnoszą się jednak najczęściej do temperatury między 20 a 25 st. C.
Praca w akumulatora żelowego w temperaturze powyżej zera nie stanowi problemu. Ważne jest jednak aby przy obliczaniu niezbędnej pojemności brać pod uwagę obniżoną wydajność w niskich temperaturach. Zakładając, że nominalna pojemność akumulatora, mierzona w 25 st. C wynosi 100Ah, dla akumulatora używanego w temperaturze -20 stopni Celsjusza do obliczeń należy zakładać pojemność 60Ah. W razie potrzeby uzyskania 100 Ah w temperaturze -20 st. C należy zastosować akumulator pojemności nominalnej 167 Ah lub więcej - dzięki temu w temperaturze -20 stopni C uzyskamy pojemność 100 Ah.
Po podniesieniu temperatury pojemność "powróci" a w temperaturze około 20 stopni C, sprawny akumulator 100Ah ponownie będzie w stanie zgromadzić i oddać ładunek 100Ah. Jednak w czasie przechowywania w niskiej temperaturze do dyspozycji będziemy mieli mniejszą ilość amperogodzin oraz mniejszy prąd rozruchowy. Oddziaływanie znacznym obciążeniem będzie miało proporcjonalnie poważniejsze konsekwencje.
Obniżona pojemność w niskich temperaturach oznacza konieczność dostosowania prądu ładowania - przyjmując orientacyjną pojemność w temperaturze pracy. Dla akumulatora żelowego o pojemności 100Ah maksymalny prąd ładowania podawany przez producentów to zwykle 30A w 20 stopniach C. Ładując ten sam akumulator w temperaturze -20 st. C jako maksymalny prąd ładowania przyjąć należy 0,6*30A = 18A. Ładowanie prądem o wartości 1/3 pojemności akumulatora, mimo że dopuszczane przez producenta nie jest najlepszym z możliwych rozwiązań.
Akumulator ładowany za każdym razem ekspresowo - wysokim prądem - szybciej traci pojemność. Z tego względu przynajmniej raz na 10 cykli zalecana jest konserwacja polegająca na ładowaniu małym prądem, co pozwala na częściową odbudowę pojemności utraconej w wyniku intensywnej eksploatacji. Dla akumulatorów, które na co dzień nie tylko są ekspresowo ładowanie ale również rozładowuje się je wysokim prądem, w ramach konserwacji warto również przeprowadzić rozładowanie małym prądem i dopiero po tym zabiegu powolne ładowanie.
W przypadku pozostawienia niedoładowanego akumulatora na mrozie może dojść do zamarznięcia elektrolitu - czytaj dalej na temat zamarzniętego akumulatora.
Witryna używa plików Cookies w celu optymalizacji i dostosowania treści. W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić preferencje dotyczące Cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień cookie jest równoznaczne z akceptacją użycia plików cookies.