Wózki widłowe wykorzystywane w magazynach i fabrykach bardzo często napędzane są silnikiem elektrycznym. Jako źródło zasilania tych maszyn wykorzystuje się akumulatory. Coraz częściej zamiast tradycyjnych akumulatorów obsługowych w wózkach montowane są akumulatory bezobsługowe.
W transporcie wewnętrznym elektryczne wózki są niezastąpione. Ze względu na cichą pracę oraz brak spalin mogą być stosowane wszędzie tam gdzie napęd spalinowy nie jest dopuszczalny lub zastosowanie silnika spalinowego byłoby uciążliwe dla otoczenia i pracowników.
Zastosowanie w wózku, jako źródło zasilania akumulatorów o małej obciążalności, mimo ich niższej ceny, jest ekonomicznie nieuzasadnione. Przy tak ciężkich warunkach pracy wymagane są akumulatory do pracy cyklicznej. Baterie stosowane do napędu wózków muszą być bardzo wydajne ponieważ bardzo często pracują pod znacznym obciążeniem (wysokie w stosunku do pojemności akumulatorów prądy rozładowania). Najczęściej również na ładowanie akumulatorów nie ma wiele czasu i z tego powodu akumulatory muszą wytrzymywać ładowanie wysokim prądem. Z tego względu jako źródło zasilania do tego rodzaju maszyn dedykowane są specjalne rodzaje akumulatorów.
Przejście z tradycyjnych akumulatorów obsługowych na akumulatory obsługowe zmniejsza koszty serwisu. W akumulatorach bezobsługowych nie trzeba uzupełniać elektrolitu, sprawdzać gęstości. Dodatkowo przy prawidłowych ładowaniu akumulatorów bezobsługowych wydzielanie wybuchowych gazów jest zminimalizowane - prawie nie występuje. Dzięki temu znacznie mniejsze są wymagania odnośnie wentylacji.
Wśród akumulatorów bezobsługowych zaprojektowanych do pracy cyklicznej są również takie, które świetnie sprawdzą się w reżimie trakcyjnym, i mogą być stosowane do zasilania elektrycznych wózków widłowych. Biorąc pod uwagę fakt, jak duże obciążenie często musi przetransportować taki wózek można domyśleć się, że od takich akumulatorów będzie oczekiwało się czegoś więcej.
Akumulatory zasilające wózki widłowe przygotowane są na znaczne chwilowe obciążenia występujące w trakcie przemieszczania oraz podnoszenia ładunku. Wybierając do wózka widłowego odpowiedni akumulator powinniśmy zwrócić uwagę na możliwość obciążania dużym prądem.
Akumulatory do wózków widłowych powinny mieć możliwość szybkiego doładowania, ponieważ zazwyczaj w obiektach, w których wykorzystywane są wózki widłowe, nie można pozwolić sobie na długi postój. Oszczędności są zawsze miele widziane, trzeba jednak pamiętać o tym, że znaczne obciążanie akumulatora oraz ładowanie dużym prądem wpływa ujemnie na żywotność akumulatora. Zawsze należy brać pod uwagę opłacalność takiego rozwiązania i tam gdzie to możliwe stosować akumulatory o większej pojemności - tak aby minimalizować obciążenie w przeliczeniu na 1 Ah pojemności akumulatora.
O ile jest to możliwe warto akumulatory ładować mniejszym prądem - w granicach 1/10 pojemności zestawu.
W celu uzyskania wyższego napięcia akumulatory w wózkach widłowych są łączone szeregowo natomiast łączene równolegle pozwala na zwiększanie dostępnej pojemności baterii.
Witryna używa plików Cookies w celu optymalizacji i dostosowania treści. W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić preferencje dotyczące Cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień cookie jest równoznaczne z akceptacją użycia plików cookies.